Tuesday, October 30, 2012

Women's Life


Assalamualaikum w.b.t. 

Sesungguh nya WANITA tercipta untuk lelaki. Diciptakan dari tulang rusuk lelaki. So, post kali ini mengisah kan tentang paras norma kehidupan seseorang yang bergelar sang wanita. Wanita dikenali dengan perwatakan nya yang lemah-lembut, berjiwa tisu, emosi, semua nya yang tidak berapa nak berupaya sangat.
Maka di situ lah tugas seorang lelaki untuk memenuhi kekosongan yang ada. Melindungi, menjaga, serta mengambil berat akan insan yang kurang berupaya ini.
Kat bawah ni aku nak kongsi sikit perihal roda hidup seorang wanita normal masa kini.
Terdapat 3 peringkat kehidupan yang bergantung pada umur dan pengalaman mereka. Nak tahu lebih lanjut?


FASA PERTAMA 

Peringkat mengenali sebuah kehidupan , gadis ini yang kelihatan naif , suci , dan polos sangat terdedah kepada bahaya dunia sosial. Maka apabila seorang lelaki menghampiri diri nya, gadis ini sangat gemuruh dan pemalu. Segala apa kata-kata manis lelaki tersebut akan dia telan dan percaya mentah-mentah. Arakian terjerumus lah gadis ini ke lembah percintaan yang bergelar monyet.
Setelah gadis ini merasa kan diri nya telah disayangi oleh lelaki tersebut , hatta gadis ini sebulat suara untuk menyerah kan segala-gala nya pada lelaki tersebut dengan alasan sebagai bukti kepada cinta gadis ini kepada lelaki tersebut.


FASA KEDUA 

Setelah membuat kesilapan , gadis ini tidak lagi suci. Diri nya terasa hina oleh kesilapan lalu. Gadis ini menjadi murung dan tidak bergaul atau mungkin akan menjejas kan pelajaran nya. Akan tetapi ,tatkala pintu hati gadis ini diketuk oleh lelaki lain, diri nya rasa serba salah. Pelbagai persoalan terlintas di minda –

“Betol ke lelaki ni suke kat aku?” 
“Boleh ke dia terima diri aku yang tidak suci ini” 
“Kalau aku berterus terang kepada nya , dia boleh terima ke? 
"Atau dia akan marah dan buang aku?” 

Setelah berterus terang tentang situasi dan keadaan diri nya , gadis ini merasa kan diri nya begitu hina. Jika lelaki itu rela menerima aku , aku pasrah dan redha sahaja. Lelaki itu boleh buat apa sahaja pada tubuh badan aku, kerana aku ni sudah tidak suci lagi. Tambahan pula dia boleh menerima aku dengan seada nya. Lelaki lain mungkin tak akan terima aku.


FASA KETIGA 

Setelah umur semakin meningkat , terasa kan diri gadis ini semakin bergelumang dengan dosa. Mula tersedar bahawa gadis ini perlu berubah. Bermula dengan memakai hijab atau tudung. Jika ada sang lelaki yang ingin membuka pintu hatinya hanyalah untuk yang halal bergelar suami.


 Ini daripada perspektif sudut pandang seorang wanita.
Bagaimana dengan roda kehidupan insan yang bergelar Jejaka?

Until next post!


2 comments:

Sidratul Muntaha said...

Walaupun rasa beremosi membaca tapi memang betullah apa yang ditulis ni...

Perempuan (Tunjuk diri sendiri)
Cepat sangat cairnya.
Lepas kena tinggal, barulah tahu yang langit yang selalu biru ada gerhana rupa-rupanya.

But, pengalaman sangat mengajar. Untuk yang pertama, I admit, perempuan senang kena tipu, tapi untuk yang kedua, most perempuan yang dah jadi 'mangsa' tu (especially yang hati pakai titanium) akan hilang sifat polos dan boleh bertukar alter ego menjadi monster (kejam).

''Kalau masa boleh diundur, aku harap aku tak pernah bercinta.''

(Someone, 2012)

=)

faheszi_whatever said...

second phase - mybe u got the point there...
but , once they lost their dignity , they will feel horible about it.
and want someone that realy 'love' them to accept what their are?
juz sayin~ :p

Post a Comment

 
Free Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Website templateswww.seodesign.usFree Wordpress Themeswww.freethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree CSS Templates Dreamweaver