Tuesday, August 16, 2011

هِجْرَة


Hijrah : berubah kepada sesuatu yang lebih baik...


- "the migration or journey of the Islamic prophet Muhammad and his followers from Mecca to Medina in 622 CE"






Bukan nak bertaubat atau menjadi alim , sebab mungkin aku bel0m bersedia atau mungkin juga belom dapat Nur Hidayah (bukan awek) daripada tuhan untuk membuka hati aku ni sepenuh nye.

Tapi dalam mase perlahan2 , take time , nice and slow.

Walau bagaimana pun , entry kali ni bukan pasal nak berubah , tetapi lebih kepada berpindah.

Kalau ikut plan jangka mase pendek , dan ade jalan serta peluang , InsyaAllah aku akan bekerja di negara jiran.

Tak la jauh sangat sampai Australia. Cume di Kota Singa je.






Bagi yang maklum , mate wang di sane 2 kali ganda dengan nilai ekon0mi Malaysia.



Maka , aku berharap agar penat lelah aku bekerja lebih berbaloi memandang kan banyak yang ingin aku capai sebelum berangkat untuk menyambung pelajaran nanti.



Hanye tinggal 6-7 bulan lagi untuk aku strugle mencari rezeki atas usaha sendiri untuk mase depan aku nanti.



26hb Ogos ni dah start cuti Hari Raya.



Ini lah mase untuk aku rebut kesempatan mencari pekerjaan di tanah orang.



Ibarat macam Mat2 Ind0n dan Bangla serta Nepal yang kerja kat Msia la kan.




(Ade tokoh ni , muke pon dah lebeh kurang macam same dengan. :P)
Well , jangan lupe , niat serta tujuan mereka juga same dengan aku ye.

Begitu la situasi atau nasib aku bergelar Musafir di perantauan.
(cewah , dah boleh layan lagu 'Musafir di Aidilfitri' nih)

Ape2 pon , aku just berharap semua nye berjalan lancar.

Dan berserah serta redha jika ada masalah yang bakal aku hadapi nanti.

Wish me luck! Tu je bekalan buat aku , Tuah...



- "fortuity is good or bad fortune in life caused by accident or chance , and attributed by some to reasons of faith or supertition , which happens beyond a person's control."



Haah! Cakap pasal LUCK ni kan , bagi orang barat , mereka suke atau percaye dengan semua ni...


Tapi for sure bagi Muslim , kite tidak begitu cenderung kepada nasib , tetapi lebih kepada Takdir @ qada' & qadar.


(gambar kat atas ni digelar "cross finger" , ni ajaran Kristian tak silap , apabila mereka berhajat atau sedang berbohong , lebih kurang macam 'bohong sunat' la kate orang)


Semua ape yang berlaku kat kite mesti nak salah kan takdir...

"Nak buat macam mane , memang dah takdir aku tak de jodoh dengan die..."


"Kite hanye mampu merancang tuhan yang menentu kan..."

- macam mane dengan statement kat atas ni pulak???


Setiap hasrat atau niat seseorang itu haruslah seiring dengan usaha dan diserta kan dengan redha atau berserah dan doa.


Maka , secare tidak langsung atau separa sedar , setiap ape yang berlaku pade diri kite , kite jua lah yang menentukan nya. Atas perbuatan kita sendiri.

(kalau tak merempit , takkan nye nak terlantar kat hospital , iye idak?)


Opoloi! Dah meleret jauh pulak post aku ni , semua sebab Aeen Amoy suroh aku eleborate dengan teliti. Hamek.

(boleh cover 2 entry post ni, tapi MALAS nak susah2)

Itu sahaje dari saye , untill next post.

>_<"

0 comments:

Post a Comment

 
Free Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Website templateswww.seodesign.usFree Wordpress Themeswww.freethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree CSS Templates Dreamweaver